Asbestinventaris werkgever

In België is een asbest attest verplicht voor werkgevers sinds 1995. Het asbestinventaris werd vooral verplicht om de werknemers te beschermen (conform de Codex over het Welzijn op het Werk, boek VI, titel 3 (vervangt het KB 16 maart 2006).

Het asbest attest verplicht werkgevers ook om een beheersprogramma op te stellen na het opmaken van het asbestinventaris. Zo kunnen ze er alles aan doen om de blootstelling aan asbestvezels voor werknemers zoveel mogelijk te beperken.

Voor particulieren die hun woning ouder dan 2001 willen verkopen is een asbest attest verplicht vanaf november 2022 (zie artikel asbest attest verkoop woning voor meer info)

Voor eigenaars die hun woning of gebouw willen renoveren/afbreken is een asbest attest ook verplicht in bepaalde gevallen (zie artikel asbestinventaris renovatie– of bouwproject)

Momenteel is het het niet verplicht om het asbestinventaris te laten opstellen door een ovam asbest deskundige en mag je het als werkgever zelf opmaken.

Het is actueel niet verplicht om een ovam asbestdeskundige in te huren voor de opmaak van een asbestinventaris in het kader van de Codex over het Welzijn op het Werk. Als werkgever mag je dus ook zelf een asbestinventaris opmaken.

cashback asbestattest

 

Uw woning verhuren of verkopen met Kasper & Kent?

Kasper & Kent is een vastgoed - en marketingagentschap tegelijk.

Ontdek onze unieke principes