U heeft als eigenaar ongetwijfeld een advertentie op Immoweb. Dat is alvast een eerste goede stap. Maar weet dat er naast Immoweb ook nog vele andere vastgoedportalen zijn waar kandidaat kopers ijverig naar hun droomwoning kunnen zoeken. Het aantal portalen in België groeit voortdurend en kandidaat-kopers gebruiken er ook steeds meer verschillende. Er is dus een trend van versnippering gaande. Om zoveel mogelijk kandidaat-kopers te kunnen bereiken, is het dus broodnodig om op meerdere portalen tegelijk te adverteren. Als u slechts op één portaal adverteert dan loopt u sowieso een bepaald % van potentieel aan mogelijke kopers mis. Wed dus op meerdere paarden tegelijk en adverteer over diverse vastgoed portalen.
Wees op alle kanalen aanwezig:
Een klassiek vastgoed zoekertje op een vastgoedportaal is één ding, maar dat is slechts één van de vele communicatie - en advertentiekanalen die tegenwoordig gebruikt worden. Kandidaat-kopers zijn ook maar mensen en brengen zoals de meerderheid van de bevolking hun online gespendeerde tijd vooral door op de kanalen en platformen die ze dagdagelijks gebruiken.
Ze zijn voortdurend verbonden met hun e-mailaccount, webbrowser, sociale media (Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, …), messenger applicaties (Whatsapp, Facebook messenger, …) en dus is het zéér belangrijk om ook in deze kanalen met uw woning aanwezig te zijn en te adverteren (budget in te stoppen). Een kandidaat-koper zit immers maar een beperkte tijd op een vastgoedportaal te kijken, terwijl men met de hierboven vernoemde kanalen wel voortdurend verbonden blijft.
Bovendien worden ervaringen steeds vluchtiger en korter waardoor de noodzaak ontstaat om met uw woning meerdere keren in het vizier van een kandidaat-koper te komen. Een kandidaat-koper zit een korte tijd op een portaal en verlaat dan de site.
Maar wanneer die vervolgens uw woning ook nog eens te zien krijgt op sociale media of in een online advertentie, dan wordt uw woning vanzelf “top-of-mind”. Woningen die enkel gepubliceerd zijn op vastgoedportalen hebben het doorgaans veel moeilijker om “top-of-mind” te blijven.
Want van zodra uw woning gepasseerd is op een vastgoedportaal, wordt die de volgende dag reeds verdrongen door andere nieuwe zoekertjes en zakt uw woning als een speld in een hooiberg weg. Als eigenaar heeft u mogelijks niet de marketing know-how om een sterk doorgedreven digitaal marketing plan op te zetten en uit te voeren, maar een oplossing zou kunnen zijn om na te gaan of er in uw familie – en kennissenkring iemand is die ervaring heeft met digital en social media publishing en advertising.
Kortom, het is aangewezen om op meerdere vastgoedportalen te adverteren en tegelijk de kracht van alle moderne communicatiekanalen zoveel als mogelijk te benutten.